مصاحبه با فرامرز روشنایی بازیگر نقش جمشید آموزگار در سریال معمای شاه | فرامرز روشنایی بازیگر نقش جمشید آموزگار در سریال معمای شاه | بازیگر نقش جمشید آموزگار در سریال معمای شاه | جمشید آموزگار در سریال معمای شاه | گفتگو با فرامرز روشنایی | مصاحبه با فرامرز روشنایی | فرامرز روشنایی

گفتگو با فرامرز روشنایی بازیگر نقش جمشید آموزگار در سریال معمای شاه

بارون بهاری: فرامرز روشنایی بازیگر تلویزیون در خصوص نقش خود در سریال «معمای شاه» گفت: در مجموعه «معمای شاه» ایفاگر نقش جمشید آموزگار نخست‌وزیر ایران در سال‌های 56-57 هستم.

وی افزود: این سریال دو خط موازی را پی‌ می‌گیرد. خط اول فعالیت‌های مستندی است که در دربار اتفاق افتاده‌اند. آقای ورزی با دقت نظر خود دقت فراوانی به جزئیات داشته‌اند به شکلی که برای قرار گرفتن شخصیت‌ها کنار هم به عکس‌ها استناد می‌کردند. اکثر اتفاقات در صحنه‌ها واقعی فیلمبرداری شده است. مانند کاخ گلستان، سعدآباد، نیاوران و ... . به طور کلی نقش من در همین بخش مستند گونه است مستندی که به صورت واقعی نمایش داده شده است.

وی ادامه داد: خط بعدی بخش داستانی آن است ماجرایی خاص که در آن دوران رخ داده و دور از واقعیت نیست.

روشنایی ویژگی بارز «معمای شاه» را اینگونه عنوان کرد: پرداختن به تاریخ معاصر ویژگی اصلی این مجموعه است در حال حاضر که 35 سال از وقوع انقلاب اسلامی گذشته و نسل جدید اطلاعات زیادی از آن دوران ندارند به طوری که گاهی در دهه فجر از فضای مایوس کننده دولت پهلوی صحبت می‌شود اما چیزی به صورت عینی در ذهن نسل جوان نیست. بنابراین نسل جدید با تماشای این کار با فضای آن زمان آشنا شده و از این طریق به بسیاری از سوالات آنان پاسخ داده می‌شود. سوالاتی مانند اینکه به چه دلیل انقلاب شد؟ چرا انقلاب اسلامی ما در یک مقطع تاریخی بزرگترین اتفاق دنیا محسوب می‌گردد؟

وی بیان کرد: پرداختن به تاریخ ادوار گذشته مانند زمان قاجار و قبل از آن و حتی کارهای مذهبی مانند مختارنامه،‌ امام علی‌ (ع) و ... بسیار آسان‌تر از فعالیت در حوزه تاریخ معاصر است به همین خاطر آقای ورزی جسارت بی‌نظیری داشته است.

روشنایی اظهار داشت: هنگام پخش این سریال با حجمه بزرگی از نظرات مواجه خواهیم شد. علی‌الخصوص شبکه‌های بیگانه که از قضا باید بگویم تمام نظرات آنان نوعی تعریف از کار محسوب می‌شود ورزی تمام جزئیات را با دلیل و مدرک در کار آورده و با دل و جرات و فکری که از او سراغ داریم پاسخگوی تمام نظرات خواهد بود. تمام وقایع و اتفاقات که در «معمای شاه» نمایش داده می‌شود با استناد‌های تاریخی همراه بوده و به طور کامل دقیق هستند.

بازیگر «دموکراسی تو روز روشن» بیان کرد: بعد از کار در این مجموعه به مطالعه کتاب‌های آن دوره یعنی دوران پهلوی علاقمند شدم. هم اکنون در حال مطالعه جلد هفتم یادداشت‌های اعلم هستم.

روشنایی خاطرنشان کرد: کمترین اثری که در این سریال حتی قبل از نمایش روی بینندگان خود خواهد داشت یک خدمت بزرگ به نام ترغیب به مطالعه است. کسانی که جز مخاطبان این سریال قرار می‌گیرند با بالا بردن سطح مطالعات خود می‌توانند به میزان زیادی به آگاهی‌های خود بیفزایند.

وی گفت: شک نکنید که «معمای شاه» مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. این سریال در زمانی که مردم کمتر به تماشای تلویزیون می‌نشینند باعث آشتی مردم با تلویزیون خواهد شد. «معمای شاه» بازخوردهای بسیار مناسبی خواهد داشت. البته دشمنان نیز در این راه بما کمک کنند. این مجموعه به غیر از پرداختن به مسائل تاریخ معاصر، نکات هنری فراوانی را به نمایش خواهد گذاشت.

فرامرز روشنایی در مورد گریم شهرام خلج اظهار داشت: در «معمای شاه» یکی از بی‌نظیر‌ترین گریم‌ها را در تاریخ سریال‌سازی شاهد هستیم. ورزی اصرار داشت تا شبیه‌نمایی شخصیت‌ها باید در حد اعلای آن باشد. در یکی از صحنه‌های فیلمبرداری در کاخ نیاوران به هنگام مواجهه با شخصیت‌ شاه آنقدر جا خوردم که تصور کردم خود شاه رو به روی من نشسته است. به طوری که باعث شد تا برداشت بعدی این صحنه فیلمبرداری شود. من پیشنهاد می‌کنم از چهره تمام شخصیت‌ها در این سریال قبل و بعد از گریم عکسبرداری شده تا کنار هم قرار گرفته و تبدیل به یک مجموعه جذاب و دیدنی شوند.

وی در خصوص همکاری با محمدرضا ورزی عنوان کرد: کار با ورزی بسیار لذت‌بخش است ایشون به مسائل تاریخی، علی‌الخصوص تاریخ معاصر بسیار علاقمند است و همین امر باعث گرایش آدمی به سمت مطالعه در این حوزه می‌شود.

تعداد شخصیت‌ها در این کار بسیار زیاد است اما تک تک بازیگران حتی با نقش‌های کوتاه برای ایفای نقش خود وادار به مطالعه می‌شدند. آقای ورزی در حالت عادی نیز دغدغه‌های تاریخی دارد به همین دلیل و با اینکه جوان هستند با مطالعه فراوان در این زمینه پیر تحقیق است.

فرامرز روشنایی در مورد تبدیل شدن کارهای تاریخی به آثار فاخر گفت: کارهای فاخر دارای پروداکشن‌های عظیم هستند «معمای شاه» نیز به طور صد در صد قابلیت تبدیل شدن به یک اثر فاخر را دارا است. تعداد کارهای عظیم تاریخی که تاکنون در کشور ما ساخته شده‌اند زیاد نیست، کارهایی مانند هزار دستان، امام علی‌ (ع). یقین دارم مجموعه «معمای شاه» نیز یکی از کارهای بیاد ماندنی در حوزه تاریخی خواهد بود. این سریال جدا از بحث تاریخی با نکات هنری در زمینه‌های مختلفی چون گریم، دکوپاژ، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و قابل بررسی است. به شکلی که می‌توان آن را به کتاب تبدیل کرد.

وی گفت: امیدوارم تلویزیون با تبلیغ مناسب، آمادگی‌های لازم را برای پذیرش مردم آغاز نماید. آقای ورزی و کل گروه تلاش بسیاری کرده‌اند و آرزو می‌کنم از این پس شاهد ساخت کارهای خوب این چنینی بیش از پیش باشیم.

روشنایی در پایان بیان کرد: از همه شما ممنونم. امیدوارم مردم بیننده این سریال بوده و از آن لذت ببرند.