گفتگو با هادی عامل گزارشگر پیشکسوت کشتی | مصاحبه با هادی عامل گزارشگر پیشکسوت کشتی | گفتگو و مصاحبه با هادی عامل | گفتگو با هادی عامل| مصاحبه با هادی عامل | هادی عامل

گفتگو و مصاحبه با هادی عامل گزارشگر پیشکسوت کشتی

بارون بهاری: هادی عامل، گزارشگر پیشکسوت عرصه‌ی کشتی که بیش از 30 سال است در صداوسیما سابقه‌ی گزارشگری دارد و این روزها صدای او را همراه با پخش مسابقات جهانی کشتی آمریکا از تلویزیون می‌شنویم، از حرفه گزارشگری به عنوان راهی برای بیان احساساتش یاد می کند.

این گزارشگر پیشکسوت با بیان اینکه 30 سال است در تلویزیون و رادیو گزارشگری می‌کند، اظهار کرد: در این سال‌ها برای دل مردم گزارش می‌کنم و رابطه عاطفی با مردم دارم.

عامل در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه صداوسیما در طول این سال‌ها تا چه میزان توانسته است گزارشگرانی را در این عرصه تربیت کند، یادآور شد: در حال حاضر صداوسیما فقط هادی عامل را ندارد و او به اندازه‌ای که صداوسیما نیاز داشته باشد، حضور دارد. گزارشگران رادیو و تلویزیون در عرصه کشتی زیاد هستند اما به هر ترتیب گزارشگری با این شرایط نمی‌تواند شغل باشد. ما به شکل برنامه‌ای با صدا و سیما همکاری می‌کنیم و استخدام رسمی نیستیم.

عامل دلیل حضور پررنگ برخی گزارشگران در تلویزیون را اینگونه عنوان کرد: مردم برخی صداها را بیشتر دوست دارند. همان‌طور که در فوتبال مردم بیشتر دوست دارند صدای گزارشگر محبوب خود را بشنوند، در حوزه کشتی نیز همین‌طور است. بعضی صداها بیشتر به دل می‌نشیند حال یا به دلیل تُن صداست و یا به دلیل گزارش درستی که گزارشگر ایفا می‌کند. اما اینکه فقط هادی عامل در صداوسیما گزارشگر کشتی باشد این گونه نیست. او به اندازه‌ای که صداوسیما نیاز داشته باشند، حضور دارد.

وی سپس از گزارشگرانی در عرصه‌ی کشتی نام برد که در صدا و سیما فعالیت می‌کنند و عنوان کرد که او تنها گزارشگر ورزش کشتی نیست.

عامل سپس درباره حمایت و پشتیبانی صداوسیما نیز سخن گفت و توضیح داد: صداوسیما تا هر اندازه که توانسته، ما را به سفرهای خارجی المپیک فرستاده است و از آن‌ها ممنونم. صداوسیما به اندازه خود از من حمایت کرده است. من همیشه، هم از رادیو هم از تلویزیون ممنونم. ایران تنها کشوری است که پخش تلویزیونی دیدارهای مقدماتی کشتی جهانی آمریکا را خریداری کرده و از این بابت که به خاطر مردم این کار را کرده است، تشکر می‌کنم.

این گزارشگر عرصه کشتی در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه لحظات حساس کشتی و زمانی که کشتی‌گیر کشورمان مقابل تیم حریف با شکست مواجه می‌شود، چه میزان در روحیه گزارشگری‌اش تأثیر می‌گذارد، گفت: وقتی کشتی‌گیر برنده می‌شود سعی می‌کنم به خوبی این حس را به مخاطب انتقال بدهم،‌ اما وقتی بازنده می‌شود احساس ناراحتی می‌کنم اما بروز نمی‌دهم و سعی می‌کنم لحنم را نرم‌تر کنم. به جهت اینکه به هر حال مسابقه برد و باخت دارد اما برای اینکه غرور ملی جریحه‌دار نشود سعی می‌کنم در مواقعی که باخت شکل می‌گیرد لحنم را نرم‌تر کنم.

عامل در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود از سختی‌های گزارشگری در عرصه کشتی نیز گفت و یاد‌آور شد: گزارشگری کاری است که باید دوست داشته باشی تا بتوانی در آن دوام بیاوری. این روزها خیلی شب‌ها تا صبح بیدار هستیم و خیلی شرایط سختی داریم که به ظاهر غیرممکن است ولی به دلیل عشق مردم و اعتقاد عاطفی که با مردم داریم برای‌مان لذت‌بخش است.

وی سپس درباره فنون بیان گزارشگری در عرصه کشتی نیز یادآور شد: کشتی همانند فوتبال و یا والیبال، ورزش وارداتی نیست. به دلیل اینکه ما در عرصه کشتی صاحب سبک هستیم و قرن‌ها این ورزش در دیارمان بوده و در جهت فن بیان در گزارشگری پیشینه درخشانی داریم و مشکل خاصی نداریم.

هادی عامل در پایان گفت‌وگوی خود از عطاءالله بهمنش، گزارشگر پیشکسوتی که این روزها دهه‌ی 90 سنش را می‌گذراند، یاد کرد.

این گزارشگر درباره عطاءالله بهمنش که به عنوان گزارشگر همه فن حریف از او یاد می‌شود، اظهار کرد:‌ من خیلی جاها از استاد یاد می‌کنم. ایشان گزارشگر بزرگی بودند و من به عنوان استاد پیشکسوت ایشان را خیلی قبول دارم و هنوز خودم را در حد شاگرد ایشان می‌دانم.